onsdag 21 juli 2010

Blöjbyxor


Äntligen klara! Jag är väldigt nöjd. Det här är bara för uppvisning, inget nersmutsande Arvid!

Garnet är Visjögarn från östergötlands ullspinneri. Mönstret har jag ritat själv efter inspiration från "Karin kurbits" -mössan.

120 maskor la jag upp och stickade resår 2r-2am i sju varv. Därefter gjorde jag ett hålvarv följt av sju resårvarv.
Jag vek resårkanten dubbel och stickade ihop den för att kunna trä in resår.
Jag stickade mönster cirka 15 centimeter. Jag delade arbetet i fram och baksida och stickade bakdelen som en kil genom att lämna en maska i slutet av varje varv. Då det bara återstod 19 maskor stickade jag ihop dem med de 19 mittersta maskorna på framdelen.
De lämndade maskorna blev benmuddarna. För att de inte skulle bli för tajta ökade jag en maska var tredje maska och fick då 60 maskor per ben. Resår här med i ett par centimeter.

För att byxorna skulle passa Arvid behövde de tovas en del. Jag tovade ihop dem på bredden men bevarade längden.

När de är ullkurade så ska de få provas!

2 kommentarer:

Lene sa...

Är väääälldigt inpad av dessa !! :O:O
vad skulle du ta för ett par sånna om man ville beställa ? ;)

Ellinor Landmark sa...

tjaa, jag vet inte riktigt? 400 kanske?