tisdag 28 februari 2012

Gradientfärgning

I söndags kväll kom jag plötsligt på att jag ville färga. (Och då kom jag såklart på igen att jag vill ha ett hus, så det finns nånstans att slaska omrking). Men nu var det ju färgningen som var intressant :)

jag känner en liten tjej som skulle bli väldigt varm och go om beneen i ett par merino-ullbyxor. Och hennes mamma tyckte att rosa7lila skulle vara passande på den lilla damen. Så jag inventerade i mitt garnlager och döm om min förvåning, men det fanns liksom inget som passade!!! 

Så jag tog fram syra och färg. Sen började jag fundera. Vore det inte snyggt om de blev randiga istället för fläckiga? Hmmm... Plötsligt ville jag göra en lång gradient. Tur att vi har ett hus tänkte jag och använde inredningen (dörrknoppar och dörrhandtag) för att göra en jättehärva. För att kunna hantera den utan att skapa ett mega trassel så virkade jag den.

Sen blandade jag till röd och lila och spoppade jättehärvan i en zip-bag och hällde på röd färg och stoppade in hela härligheten i micron. När färgen fäst så härgade jag halva flätan lite mer lila, mest lila i kanten och så mindre och mindre och mindre. In i micron igen och voila  - ett gradientfärgat garn! 



Så här blev flätan :)
 och här är garnet oflätat.

Båda bilderna visar garnet fuktigt. Eftersom det är lättare nysta ett lätt filtat garn medan det är blött (när det är torrt sitter det fast hårdare) så härvade jag om det direkt, innan det hann torka och färgen är lite mildare nu.

2 kommentarer:

metamorphosis sa...

Snyggt med färgen så där lång-skiftande och SMART det där med dörrknoppar och annat för att få till den där jättehärvan - det är ju annars gisslet tycker jag, att färgfälten blir så korta!

Ida sa...

SNYGGT!!

/Ida (corona)